10 december 2020

Afdeling genetica krijgt van zorgvragers een mooie negen!

Afdeling genetica krijgt van zorgvragers een mooie negen!

Vanwege de coronapandemie zijn heel veel afspraken van de afdeling genetica van live-contacten omgezet naar telefonische en videoconsulten. Een puntmeting van de patiënttevredenheid over de periode van 16 maart tot en met 30 juni 2020 zien dat een groep van 102 zorgvragers van wie de meesten een telefonisch consult hadden en enkelen een videoconsult, die afspraken met gemiddeld een negen waarderen. 

Nu kreeg de afdeling genetica wel eerder mooie waarderingen van zorgvragers, maar deze negen spant écht de kroon. Dit rapportcijfer is namelijk ook nog het hoogste van alle poliklinieken in ons ziekenhuis. “Informatie over erfelijkheidsonderzoek is vaak ingewikkeld voor mensen. Het is daarom belangrijk om dat goed en duidelijk uit te leggen, zeker als dat telefonisch of met een videoconsult moet”, aldus Carla van der Sijs-Bos, zelf klinisch geneticus en hoofd van de polikliniek klinische genetica. “Het is een hele eer dat onze zorgvragers onze consulten zo weten te waarderen. Daar zijn we dankbaar voor en erg blij mee.”
In november werd ook bekend dat onze polikliniek klinische genetica in de periode van 1 juni tot 3 november als gemiddeld rapportcijfer voor al haar consulten (het totaal) van zorgvragers een 9,1 krijgt als waardering. Dat is tot dan toe het hoogste rapportcijfer van alle poliklinieken klinische genetica in Nederland.  

Flexibiliteit

Hoewel de afdeling genetica niet onbekend is met telefonische en videoconsulten, was de nieuwe omvang ervan wel behoorlijk wennen. Ook voor analisten, laboratoriumspecialisten, secretaresses en andere medewerkers vergt de coronaperiode veel flexibiliteit en de bereidheid om anders te werken. En omdat de hele afdeling genetica bijdraagt aan goede patiëntenzorg in deze coronatijd, bedankt de afdelingsleiding alle medewerkers hiervoor met een fijne plak chocolade: zoet omdat je het zo goed doet.

De afgelopen periode is de patiënttevredenheid in het UMC Utrecht voor het eerst gemeten met een nieuw systeem: de Patiëntervaringsmeting (PEM). Hiermee meten we de patiënttevredenheid continu in plaats van steekproefsgewijs, zoals voorheen.

UMC Utrecht maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid